Lilleoru Põhikooli koduõppe tingimused ja kord
Õpilasele koduõppe rakendamiseks esitab vanem kooli direktorile kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis taotluse hiljemalt 20. augustiks, kui koduõpet soovitakse rakendada alates õppeaasta algusest. Taotluses tuleb näidata vanema soovil koduõppele viimise põhjused ja andmed isiku kohta, kes hakkab last õpetama.
Lilleoru Põhikoolis on koduõpe korraldatud kahel põhilisel viisil:
1) koduõpe vanema läbiviimisel;
2) koduõpe koordinaatori juhendamisel.
1) Koduõpe vanema läbiviimisel (15.- kuus). Seda soovitame lapsevanemale, kellel on varasem kogemus, kindlad eesmärgid ja piisavalt igapäevast ajaressurssi. Perega lepitakse kokku õppetöö korraldus individuaalse õppekava alusel. Pere korraldab koduse õppetöö, jälgib õpitulemuste saavutamist ning kord poolaastas osaleb perevestlusel koduõppe koordinaatori või vastutava õpetajaga. Pere saab õpetajavaate Opiq veebikeskkonnas kõigile vajalikele veebitööraamatutele ja seab sisse õpimapi, mille alusel toimub arenguvestlus. Õpimapp võib sisaldada näiteks:
- poolaastaks seatud eesmärke ja hinnanguid nende saavutamisele (erinevate tegevuste loetelu ja/või kokkuvõtted);
- õppija enesehinnanguid, st kui hästi tema arvates eemärgid said täidetud, mida ta peaks järgmisel poolaastal harjutama jmt;
- lapsevanemate ja õppija kommentaaridega näidistöid;
- fotosid ja videosid kunstitöödest, õppekäikudest, praktilistest töödest;
- ja kõike muud, mida pere soovib jagada.
Lilleoru Põhikool aktsepteerib koduõppepere õigust vastutada lapse hariduse eest ja sekkub õppe korraldusse ainult vajadusel. Kord poolaastas toimuval perevestlusel hindab koordinaator või vastutav õpetaja vestluse ja vaatluse vormis õpilase liikumist kooliastmes nõutud õpitulemuste suunas ning individuaalse õppekava järgimist. Soovi korral saab pere õppetulemuste hindamiseks kodus kasutada õpikute juurde kuuluvaid kontrolltööde kogumikke või e-keskkondades olevaid teste; samuti on võimalik soovi korral tulla klassiga koos tegema riiklikke tasemetöid. Pakume õppematerjaliks õpetajavaadet kaasaegses õppekeskkonnas Opiq.ee, kus on õpikud koos tööraamatu ülesannetega. Soovitame õppemeetodeid varieerida ja kohandada lapse õpistiiliga. Näiteks on hea õppetööks kasutada õppekäike, dokumentaalfilme, ilukirjandust, praktilisi ülesandeid jms. Arvestatame õpitegevusena huviringides, trennides, muusikakoolis osalemise, muuseumis või aineolümpiaadidel käigud. Mõistame perede soovi olla paindlik õppetöö planeerimisel ja aktsepteerime ka perioodõpet.
Lilleoru Põhikooli õppekava baseerub riiklikul õppekaval, seetõttu on perel eesmärkide seadmisel, õppetöö korraldamisel ja õpitulemuste omandamisel lihtne toetuda riikliku õppekava üldpädevuste ja ainevaldkondade kavadele ja oodatavatele õpitulemustele (vt juhiseid innove.oppekava; kooli koduleht). Õppetöö planeerimine on võimalus kaasata õppija õppimisprotsessi. Kui õppija on teadlik oma tegevuse eesmärgist ja saab oma saavutusi ise hinnata, siis on ta sisemiselt motiveeritud õppetööks. Eesmärke, õpitulemusi ja hinnanguid sisaldav ühisdokument asub kooli e-keskkonnas. Perevestluse ja pere märkmete põhjal teeme ühisdokumenti sissekandeid selle kohta, millised on õppija muutused motivatsioonis, õppimises, käitumises. Ühisdokumendi esitavad vanemad ja õppija kokkulepitud õppeperioodi jooksul digifailina.
Hindamist käsitleme kui loomulikku osa õpiprotsessist, see on seotud individuaalse õppekava ja ühisdokumendiga. Õppeperioodi alguses seab pere eesmärke vastavalt kooliastme oodatavatele õpitulemustele. Õppeperioodi lõpus saab õppija ja pere anda hinnagu õpitulemustele ja seada vastavalt kas uued eesmärgid või jätkata eelmiste eesmärkide täitmist. Lilleoru Põhikool fikseerib kokkuvõtliku hindamise e-päevikus kooliastme lõpus sõnalise hinnanguna. Hindamise eesmärk on anda tagasisidet õppeedukusele riikliku õppekava õpitulemustest lähtuvalt. Vajadusel nõustame, millise abiga omandamata jäänud baasoskused omandada.
2) Koduõpe koordinaatori või vastutava õpetaja juhendamisel (50.- kuus). Seda soovitame lapsevanemale, kellel puuduvad varasem kogemus, kindlad eesmärgid ja igapäevane ajaressurss. Perega lepitakse kokku õppetöö korraldus individuaalse õppekava alusel. Koduõppe koordinaator või vastutav õpetaja korraldab veebipõhise õppetöö ning jälgib õpitulemuste saavutamist. Kord poolaastas osaleb pere perevestlusel, mille jooksul:
- koordinaator või vastutav õpetaja teeb kokkuvõtte seatud eesmärkidest ja nende saavutamisest;
- õppija annab hinnanguid sellele, kui hästi tema arvates õpe toimis, mil määral eemärgid said täidetud, mida ta peaks järgmisel poolaastal harjutama jmt;
- planeeritakse õppekorraldus järgnevaks perioodiks.
Juhendatud koduõpe on parim lahendus lapsevanemale, kes küll tahaks, et tema laps oleks koduõppel, kuid kellel endal pole piisavalt teadmisi, oskusi, kindlust ja/või aega, et oma lapsele igapäevast õpet korraldada. Teenuse ühikuks on poolaasta, st tasutakse ühe poolaasta peale ette ning joon tõmmatakse alla perevestlusel. Poolaastate vahel on võimalik liikuda vanema läbiviimise (15.- kuus) ja koordinaatori juhendamise (50.- kuus) variandi vahel. Koduõpe koordinaatori juhendamisel tähendab seda, et:
- pärast esmast vestlust perega koostab koordinaator või vastutav õpetaja eesmärke, õpitulemusi ja hinnanguid sisaldava ühisdokumendi kooli e-keskkonnas vastavalt õppija huvialadele ja tugevustele;
- koordinaator või vastutav õpetaja jälgib õppe ülesehitamisel riikliku õppekava nõudeid ning õpitegevuste kavandamisel arvestab võimalikult palju õppija eripärade, huvialade, õpiviiside ja pere vajadustega;
- jooksev õpe on korraldatud nädalate kaupa: veebikeskkonna või e-kooli vahendusel annab koordinaator või vastutav õpetaja õppijale valiku ülesandeid ning valiku viisidest, kuidas õppija antud õpitegevust sooritada soovib;
Koordinaator või vastutav õpetaja vastutab selle eest, et:
- õppetegevus vastaks riikliku õppekava nõuetele;
- eesmärke, õpitulemusi ja hinnanguid sisaldav ühisdokument oleks perevestluse ajal kättesaadav, samuti õpimapp;
- perevestluse ajal lisanduvad õppija ja pere hinnangud seatud eesmärkide saavutamisele;
- perevestlus perega toimub kord poolaastas.
Lapsevanem vastutab selle eest, et:
- õppijale on eraldatud õppimiseks ettenähtud aeg, koht ja vahendid (netiühendusega laua-, süle- või tahvelarvuti);
- õppija saab eakohast tuge oma tööde kavandamisel ja vajalike materjalide hankimisel;
- koordinaator või vastutav õpetaja on aegsasti teavitatud reisidest, üritustest, laagritest ja muust sellisest, et neid operatiivselt õppetegevustesse lülitada ja seeläbi õppija motivatsiooni ja kaasatust suurendada;
- pere osaleb perevestlusel vähemalt 2 korda õppeaasta jooksul.
Abi lapsevanemate algatatud ühekordsete pikemaajaliste või mitmekordsete koosõppeürituste korraldamisel
Meie kooli koduõppijad koos vanemaga on soovi korral alati oodatud osalema kooli sündmustel. Erikokkulepete puhul pakume kooli poolt võimalust koduõppe lastel osaleda üksikutes ainetundides, näiteks muusikas, keeleõppes.
Koduõpe on väga hea võimalus lapse sotsiaalsete oskuste arendamiseks. Kõige lihtsam viis laste omavahelise suhtluse võimaldamiseks on lähestikku elavatel koduõppeperedel ise kohtumisi ja ühiseid õppekäike korraldada. Lapsevanemate algatatud ühekordsed koostöised tegevused võivad olla nt koosõppimine, õppekäigud, teatri- ja kinokülastused jmt koos lähipiirkonna lastega. Lapsevanemate algatatud mitmekordsed või pikemaajalised koostöised tegevused võivad olla nt lapsevanemate huvialadest või ametist inspireeritud töötoad, õppeteemad, õppekäiguseeriad. Vajadusel aitab koordinaator viia infot teiste võimalike huvilisteni.
Koduõppeperedel võib olla otstarbekas vahel lapsevanematepoolne jagatud õpetamine: lapsevanemate tugevustest ja/või erialadest lähtuv õpetamiskoormuse jagamine (“sina minu lapsele eesti keelt koos oma lapsega, mina sinu lapsele füüsikat koos oma lapsega”). Vajadusel aitab koordinaator huvilised kokku viia.
Huvi korral korraldame juhendatud projektiõppepäevi koduõppijatele.
Kokkuhoidev ja toetav kogukond
Lilleoru Põhikooli koduõppe pered saavad osa toetavast kooli kogukonnast, kes loob ühiselt endile ja lastele suhtlus-ning õpikeskkonda. Selleks pakume erinevaid kohtumisvõimalusi nt
- avatud grupp nimega “Koduõpe”, mis sobib samuti tutvuste sõlmimiseks;
- suuremate sündmuste infot soovitame jälgida https://koduoppekeskus.wordpress.com blogis: üle Eesti tulevad koduõppepered kokku neli korda aastas, et vahetada kogemusi ja saada tuttavaks;
- huvi korral Lilleoru Põhikooli koduõppijate suletud Facebook suhtlusgrupp;
- huvi korral Lilleoru Põhikooli koduõppijate meililist.
LILLEORU PÕHIKOOL ON MAAILMAMUUTJATE KASVULAVA!
Kirjutage meile: marika.ivandi@lilleoru.ee